• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Szkoła Podstawowa nr 9
im. Tadeusza Kościuszki
w Jarosławiu

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna

Zaletą używania tej witryny jest możliwość osłuchania się z wymową (należy koniecznie włączyć dźwięk) i opatrzenia z wyrazami i zwrotami, jak też organizacja powtórzeń wyrazów i zwrotów przez program komputerowy w zależności od stopnia opanowania danego słownictwa (program wraca do wyrazów, z którymi uczący się ma kłopoty). 

Quizlet może stanowić uzupełnienie tradycyjnej nauki, a w edukacji zdalnej daje nauczycielowi szansę na sprawdzanie zaangażowania i bieżących postępów uczniów w nauce słownictwa. Zachęcam do korzystania z wersji "ekranowej", jak też możliwości wydruku papierowych fiszek, które bardzo dobrze sprawdzają się w nauce leksyki.

Kolejność uczenia się:

ETAP I (zapoznanie ze słownictwem)

1. Fiszki to karteczki z nowo poznanymi słowami i wyrażeniami (czasem z obrazkami). Na ich odwrocie zapisujemy tłumaczenie. Fiszki to sprawdzona metoda nauki. Jeśli regularnie powtarzamy słówka za pomocą fiszek, zapamiętujemy znacznie więcej słów, niż w przypadku nie korzystania z nich. 

FISZKI-przykład - W "Opcje" należy wybrać dźwięk "wł." (włączony) 

Tryb Fiszki to najlepszy sposób na rozpoczęcie nauki w Quizlet.
Kliknij w dowolne miejsce fiszki, aby ją odwrócić.
Używaj klawiszy strzałek na klawiaturze lub klikaj w strzałki poniżej fiszki, aby przejść do następnej fiszki w swoim zestawie lub wrócić do poprzedniej.
Aby zakończyć rundę, musisz przejrzeć wszystkie fiszki w swoim zestawie.
Dźwięk możesz włączać i wyłączać w menu Opcje.
Jeśli nie chcesz przewijać swoich fiszek ręcznie, wybierz Odtwarzaj, aby fiszki zmieniały się automatycznie.
Zaznacz Losuj, aby uczyć się swoich fiszek w kolejności losowej.

2. Gra w dopasowania - łączenie angielskich wyrazów z polskimi odpowiednikami lub z obrazkami

Ścigaj się z czasem, aby jak najszybciej dopasować ze sobą pojęcia i definicje i ukończyć zadanie przed innymi, zdobywając w ten sposób najwyższy wynik!
Porównaj swój ranking z innymi. W tym celu wejdź na stronę zestawu, wybierz "..." [trzy kropeczki] (menu Więcej), a następnie Wyniki.
Gra w Dopasowania pokazuje osiem par w trakcie jednej gry, zatem jeśli uczysz się większego zestawu, w celu powtórzenia swojego materiału będziesz musiał zagrać kilka razy.
Bądź uważny – za każdą błędną odpowiedź do Twojego czasu dodawana jest jedna karna sekunda.< /p>

3. Ucz się - wybieranie jednej spośród 4 odpowiedzi 

Odpowiadaj prawidłowo na pytania wielokrotnego wyboru, a będziesz otrzymywał coraz częściej trudniejsze pytania pisemne.
Aby zakończyć rundę, odpowiedz prawidłowo dwukrotnie na każde pytanie. Po każdej rundzie zobaczysz wszystkie pojęcia pogrupowane według stopnia opanowania. Znajome oznacza, że odpowiedziałeś prawidłowo tylko raz, natomiast Opanowane oznacza, że udzieliłeś dwukrotnie prawidłowej odpowiedzi.

ETAP II (trudniejsze ćwiczenia do wykonania po przejściu etapu I)


4. Pisanie wyrazów - podpisywanie obrazków lub wpisywanie odpowiedników dla polskich wyrazów

Odpowiedz jeden raz na każde pytanie, aby zakończyć pierwszą rundę.
Po zakończeniu pierwszej rundy, tryb Pisanie rozpoczyna drugą rundę i zadaje pytania, na które odpowiedziałeś nieprawidłowo za pierwszym razem. Aby zakończyć całą rundę w trybie Pisanie i zobaczyć swoje wyniki, musisz dwukrotnie prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania.

5. Ćwiczenie pisowni - Słuchanie i zapisywanie wyrazów

Tryb Ćwiczenie pisowni pomaga opanować prawidłową pisownię pojęć poprzez wpisywanie tego, co usłyszysz.

6. Test - sprawdzian na ile opanowaliśmy dane zagadnienie

Tryb testu zapewnia możliwość sprawdzenia, jak dałbyś sobie dziś radę na egzaminie.
W przeciwieństwie do innych trybów, tryb Test nie zapisuje postępów. Jeśli opuścisz test przed jego ukończeniem, Twój postęp nie zostanie zapisany.

Ocena pracy bieżącej (propozycja)

Ocena cyfrowa do dziennika jest wystawiana za każdy rozdział z podręcznika. Poszczególne zadania są oceniane za pomocą plusów i minusów:
+ - ćwiczenie zaliczone
0 – ćwiczenie jedynie rozpoczęte
- - ćwiczenie nie wykonane
Każde ćwiczenie można (nawet warto) wykonać kilka razy, by poprawić swój wynik. Ćwiczenie z którego uzyska się słaby wynik, jest oceniane jako jedynie rozpoczęte.

Zamiana plusów i minusów na oceny cząstkowe:
5 plusów = 5 (bdb.)
4 plusy i 1 minus = 4 (db.)
3 plusy i 2 minusy = 3 (dst.)
2 plusy i 3 minusy = 2 (dop.)
Ocena do dziennika to średnia z ocen cząstkowych – przykład z tabelki: (5+4+3+1+2):5=3 (dst.).

 Przykładowy widok na koncie nauczyciela:

Uczeń pierwszy otrzyma za ten temat 5 plusów i ocenę cząstkową 5 (bdb.). Uczeń drugi 4 plusy i 1 minus i ocenę cząstkową 4 (db.)


Każde ćwiczenie należy wykonać kilka razy, by poprawić swój wynik. Warto wracać do ćwiczeń codziennie (komputer pokazuje czy ćwiczenie zostało wykonane jedynie raz, czy też uczeń powtarza słownictwo regularnie). 

Pamiętajmy, by po pewnym czasie wrócić do wcześniej opanowanego słownictwa i je powtórzyć.

Uwagi dotyczące uczenia się

Wadą uczenia się z wykorzystaniem komputera jest fakt, iż komputer działa rozpraszająco i nie sprzyja nauce tak, jak np. materiały drukowane. Co więcej dzieci często zamiast się uczyć - zajmują się sprawdzaniem "ciekawszych" rozwiązań oferowanych przez komputer i Internet  (np. szukają w Internecie filmików na youtube (i to nie koniecznie tych najmądrzejszych...), grają w gry lub sprawdzją wpisy np. na facebook'u) - tracąc czas, który miał być przeznaczony na naukę... Pewnym rozwiązaniem może tu być instalacja aplikacji Quizlet na tablecie i wykupienie subskrypcji do quizleta plus (cena ok. 6zł/miesiąc) - umożliwiającej pobieranie ćwiczeń i korzystanie z nich bez dostępu do Internetu.

Naukę przy komputerze uzupełnijmy więc koniecznie powtórkami tradycyjnymi z wykorzystaniem np. zeszytu do słówek, listy słówek lub fiszek, bo te metody są sprawdzone i dają najlepsze efekty.

 

Drukowanie papierowych fiszek

Drukowanie fiszek (m. in. dla tych, których komputer zbytnio rozprasza (!) lub którzy nie lubią spędzać czasu przy komputerze :-) Fiszki możemy wydrukować i używać bez dostępu do komputera. Warto by były też z obrazkami, bo ułatwiają zapamiętywanie. Proste ilustracje przy angielskich wyrazach można też sobie samemu narysować. Zdecydowanie też warto dopisać uproszczoną wymowę, co stanowi istotną pomoc szczególnie dla wzrokowców.

a) wybrać trzy kropki pod fiszkami (...), a następnie "Drukuj"; 

 

b) wybrać opcje wydruku; 

c) otworzyć plik pdf do wydruku - drukować dwustronnie, tak by fiszki po wycięciu zawierały na odwrocie wyrazy w języku polskim.

Fiszki możemy sobie wydrukować na quizlet.com, lub wykonać samodzielnie. Można też sięgnąć po zestaw kartoników do samodzielnego wykonania fiszek, np. taki: Czyste fiszki - zestaw do szybkiej nauki (podobne zestawy dostępne też na znanym portalu aukcyjnym). Już samodzielne przygotowanie fiszek jest nauką i okazją, by spędzać pożytecznie czas z dala od ekranów...